Stipendiet

Den så kallade nätdrogen metedron har skördat flera liv i Sverige och narkotikaklassades först efter Antes död, hösten 2009.
Sedan dess har hans föräldrar Tomas och Ann-Christine Olsson arbetat hårt för att sprida kunskap om detta och liknande preparat som är alltför lättillgängliga.

Med hjälp av sina vänner inom hundkapplöpningen startade Tomas och Ann-Christine Antes Minnesförening 2017 som ett komplement till Minnesloppet.
Föreningens målsättning är att varje år dela ut minst ett stipendium till personer som engagerar sig i kampen mot droger i sitt arbete.

Några av medarbetarna från Mobilt Team i Borås vid utdelningen av stipendiet 2020.

Medarbetarna på Mobilt Team tilldelades 2020 års stipendium – De arbetar i det tysta, trots en ofta pressad arbetsmiljö. De arbetar med klientfokus där ett lösningsfokuserat arbetssätt prioriteras.
Arbetsgruppen har förmågan att komma med kreativa lösningar samtidigt som de är professionella i mötet med klienten. De söker upp, möter upp och finns där i klientens vardag. Framgången i deras arbete är att de skapar tillitsfulla relationer med klienten där de fångar den enskildes behov av hjälp för att bryta destruktivt livsmönster.

Niklas Lindroth tar emot stipendiet 2019 mellan
Antes pappa Tomas Olsson och Föreningens ordföranden Palle Werdelin.

2019 delades ​stipendiet ut i samband med finalen av Antes Minneslopp. Priset gick till Niklas Lindroth.

Niklas har i år lämnat det slitsamma arbetet mot narkotika och är nu områdespolis. Men Niklas och hans erfarenheter inom narkotikaområdet finns kvar och han delar mer än gärna med sig av sitt kunnande där det behövs.

Taggen 2018

2018 delades ​det första stipendiet ut i samband med finalen av Antes Minneslopp. Priset gick då till Martin Adriansson och hans hund Taggen.

Tomas Olsson tillsammans med Martin Adriansson och Taggen